‘Honden fokken voor de slacht als droom’

Theodoor de Gruijter gaat zijn droom achterna. Hij vertrekt naar Zuid-Korea om honden te fokken voor de slacht. Volgens de Gruijter is het honden fokken voor vlees een groeimarkt, en pakt hij als ondernemer altijd de kansen die hij ziet. ‘Ik heb altijd al een hekel aan die beesten gehad, dus ik besloot al jong dat ik ze wilde slachten. En die droom komt nu uit.’

De Gruijter ziet altijd kansen

De Gruijter ziet altijd kansen

Zoals alle ondernemersverhalen is dit er ook een met ups-and-downs. De Gruijter vertelt: ‘Het is in Nederland toch lastig om honden te fokken, te slachten en te exporteren. Dus dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad, zeker ook om het vertrouwen te winnen van de Golden Retriever en Labrador fokkers. Want je heb eerst een paar honden nodig om een flinke roedel te fokken.’

Ook slachterijen in Nederland werkten niet mee. De Gruijter heeft toen een paar slachters uit Zuid-Korea over laten komen die hem de fijne kneepjes van het vak leerden. Dat moest wel in het bos gebeuren, vertelt de ondernemer: ‘Hier in Alblasserdam was het niet doen, de buren klaagden over het gekef en gekerm van de slachtwaren. Dus dat moest anders. En het bos bood uitkomst.’

golden_retriever

Honden zijn al onderweg naar Zuid-Korea

Bang dat hij raar wordt aangekeken is de ondernemer niet: ‘Nee joh’, zegt hij, ‘In de zomer kan ik gewoon gratis aan vlees komen, omdat mensen hun honden voor me aan een boom achterlaten. Maar dat soort voordeeltjes kan ik in Zuid-Korea wel vergeten. Daar moet ik mijn Golden Retrievers zelf fokken en slachten. Gelukkig heb ik daar in Nederland al ervaring mee opgedaan.’

De Gruijter vertrekt volgende maand. Zijn 31 honden gaan alvast 1 voor 1 op weg naar het Aziatische land.

Geef een reactie

