Josje trouwde als kindbruidje

‘Wij zijn heel gelukkig samen, toch?’, zegt Niels (54) tegen zijn partner Josje (21). Josje knikt bevestigend terwijl ze naar het koffiezetapparaat loopt. Niels en Josje zijn al ruim 7 jaar samen, waarvan 6 jaar getrouwd en Niels is dan ook geen tegenstanders van kindhuwelijken.

‘Ik snap die kritiek niet zo van mensen die vinden dat er teveel kindbruidjes naar Nederland komen’, zegt hij, ‘Zeg nou zelf, zo’n jong meisje is toch veel lekkerder dan een uitgezakt wijf?’. Josje vindt het ook niet gek dat ze al zo jong met een oudere man moest trouwen. ‘Ik vond het eerst wel gek dat Niels toen ik een jaar of 12 was altijd naar me zat te gluren als ik naar het zwembad ging, maar nu zijn we best gelukkig.’ Niels had al veel langer een oogje op Josje, maar het duurde even voordat ze contact kregen. ‘Ha, ja, dat heeft me best veel snoepjes en dergelijke gekost’, glimlacht de man des huizes.

huwelijk

Huwelijk werd in Turkije gesloten

Het trouwen ging niet zonder slag of stoot. De wetgeving in Nederland is volgens Niels te beperkt voor echte liefde tussen jongere meisjes en oudere mannen, maar daar vond het stel een oplossing voor. ‘Ik heb eerst haar ouders 12.500 euro gegeven, zodat ze met me mee mocht op vakantie’, zo vertelt Niels, ‘Daarna zijn we op vakantie gegaan naar Turkije. En daar konden we clandestien trouwen. Bij terugkomst in Nederland doen de autoriteiten dan niet meer zo moeilijk en konden we hier gelukkig leven.’

Josje kijkt terug op een fijne dag: ‘Ik kan het veel meer meiden aanraden om jong te trouwen. En aan het consumeren van het huwelijk wen je ook vanzelf. Oudere mannen zijn veel beter in staat om voor je te zorgen, waardoor het niet zo erg is dat je geen school meer af kunt maken.’ ‘Nee dat geeft niet, ik leer haar alles wat ze nodig heeft in het leven’, zegt Niels trots, ‘Koken, afwassen en een man vertroetelen. Dat kan ze inmiddels als de beste. En dat krijg je alleen voor elkaar als je ze jong trouwt. ‘

Geef een reactie

