‘Wij helpen mama ook met de wijn’

‘Vooral rondom de Kerst ben ik blij dat ik kinderen heb’. Aan het woord is Saskia de Vries uit Heerhugowaard. ‘Er zijn dan zo veel rotklusjes in huis, en die kunnen de kinderen dan doen’, zo vertelt ze. De Vries zelf is veel te druk met andere dingen, zoals solliciteren en Instagram, om klusjes in huis te doen.

‘Ja, ik moet verplicht vier keer maand solliciteren van het UWV. Dat geeft me echt veel stress, en dan moet ik ook nog zorgen dat ik genoeg likes heb op Instagram. En dan heb ik geen tijd om dingen in huis te doen.’ Haar kinderen van 11, 9 en 8 jaar zorgen er in de vakanties voor dat het huis op orde is. De oudste, Jayden, vindt dat zoiets erbij hoort: ‘Mama is heel druk, dus dan schilder ik de keuken wel. Deze vakantie moet ik laminaat leggen van mama. Dus dan doe ik dat, anders wordt ze boos’. ‘En dan gaat ze gillen en met dingen gooien, of slaan. Dat vind ik niet zo leuk’, vult de kleine Wendelien van acht aan.

‘Ze moeten gewoon hun taken doen’, zegt moeder de Vries. ‘Ze moeten leren verantwoordelijkheid te nemen in het leven. Dat doe ik ook met 4 sollicitaties per maand. Dat is hard werken voor mij en het geeft stress, ik ga dan echt geen laminaat leggen of het kerstdiner maken. Daar heb ik kinderen voor.’

saskia-de-vriesWij snijden dan de groenten en doen de patat in de frituur’, zegt Jayden. Wendelien vult haar broer weer aan: ‘En ik geef mama dan haar wijn. Die is ons broertje Nikki (9) nu aan het kopen.’ ‘Mama heeft echt elke dag een paar glaasjes wijn nodig’, vertelt Jayden, ‘Anders trekt ze het niet.’ ‘Dus ook daar helpen wij mama bij’, zegt Wendelien vol trots.

Geef een reactie

